top of page
  • Foto van schrijverantivaxxerss

COLUMN: Verschillend maar ook gelijk

Bijgewerkt op: 19 jun. 2020

Door Anne-Sophie Weijma


“Anti-vaxxers geloven alles wat op Facebook staat. Alleen strenggelovigen laten zich niet vaccineren.” Zomaar een greep uit een paar vooroordelen die ik de afgelopen weken veel langs heb zien komen, ook binnen mijn eigen vriendenkring. Het maakte me nieuwsgierig, wie zijn deze mensen echt? Zijn het inderdaad vooroordelen of zit er een kern van waarheid in?

Zelf ben ik altijd gevaccineerd en wist tot dit onderzoek niet veel over mensen die zich niet laten vaccineren, toch had ik er wel een mening over, krom maar waar! Welk vooroordeel mij vooral in de weg stond is: ‘anti-vaxxers doen hun research niet goed genoeg.’ Tijdens het onderzoek ontdekte ik dat ik zelf te weinig wist over anti-vaxxers, want in de meeste gevallen zijn zij juist de mensen wie research doen. Tuurlijk, er zijn mensen wie alles geloven wat op Facebook staat, maar die mensen heb je overal. Het zijn niet specifiek anti-vaxxers.

Nu dat vooroordeel mij niet meer in de weg staat kan ik dieper gaan kijken, wat houdt deze mensen bezig? Weer een stop in het onderzoek, deze groep kun je met geen mogelijkheid over één kam scheren. Weer wat geleerd! Ik sprak verschillende mensen met ieder zijn of haar eigen redenen, eigen verhaal. De een houdt zich stil en de ander brengt zijn mening luid en duidelijk naar buiten, met allemaal hetzelfde standpunt: niet vaccineren.

Er zijn natuurlijk veel verschillende groepen en meningen, toch zijn er een aantal dingen die er voor mij uitspringen. Ik hoorde vaak dat mensen op de een of andere manier in aanraking zijn gekomen met een vaccinatie die misging. Bijvoorbeeld een kind dat ziek wordt ondanks de vaccinatie. Dit is vaak een reden dat mensen zich meer gaan verdiepen in vaccinaties of er een afkeer tegen krijgen.

Wat mij ook opviel is dat een grote groep anti-vaxxers weinig vertrouwen hebben in de overheid. Wat dit vertrouwen geschaad heeft kan ook weer verschillende redenen hebben. Misschien denk je: wat heeft vertrouwen in de overheid te maken met anti-vaxxers? Nou, best veel! Er zijn veel complottheorieën dat de overheid misbruik maakt van deze vaccinaties en dat ze helemaal niet goed voor je zijn. Ik kan me goed voorstellen dat dit mensen angstig maakt. Soms zijn de mensen niet bang voor de inenting zelf maar wel voor de verplichting. Mijn lijf, mijn keuze!

Het is nu wel duidelijk dat ik vooral veel verschillen heb gevonden in deze uiteenlopende groep. Toch heb ik ook een gelijkenis gevonden, een gedachte die zelfs gedeeld wordt met mensen die zich wel vaccineren. Welke achtergrond je hebt, welke mening je ook deelt, uiteindelijk wil iedereen het beste voor je gezondheid. De een gelooft dat een vaccinatie daarbij helpt de ander niet, en dat is oké!

Mijn keuze, mijn lichaam

Vooroordelen en onbegrip,

Ik wil gezond zijn, al kost het mij een rib.

Leven en laten leven,

Gezondheid is waar we allemaal naar streven.

Wat is de waarheid, wie moet ik geloven,

Worden we door de overheid bedrogen?

Ik wil ze wel vertrouwen,

Maar ik weet niet op wie ik kan bouwen.

Wat zit er in die prik,

Degene die de keuze maakt dat ben ik.

Ik geloof dat iemand anders beslist over mijn leven,

Mijn leven wil ik aan God geven.

Zoveel vragen, zoveel antwoorden,

Toch moet ik mij verantwoorden.

Anderen krijgen mij niet stil,

Gezond zijn is het enige wat ik wil.


32 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page