top of page
  • Foto van schrijverantivaxxerss

Jolanda Timmerarends: “Als we ziek worden dan zal het zo moeten zijn”

Bijgewerkt op: 16 jun. 2020

Door Anne-Sophie Weijma, Arjan Broekstra en Douwe Laanstra


Jolanda Timmerarends is 40 jaar oud en woont al sinds haar geboorte in Montfoort. Ze is

moeder van vier kinderen, lid van de Hersteld Hervormde Kerk en is ongevaccineerd. Jolanda is een vrolijke en optimistische vrouw, wat in schril contrast staat met haar

depressie.

Jolanda werkt in de huishouding. Dit doet ze om meer grip te krijgen op haar depressie, waar ze vooral in de winter last van heeft. “Door in de huishouding te werken heb je andere dingen aan je hoofd en kun je je gedachten verzetten, daarnaast spreek je veel andere mensen en moet je letterlijk en figuurlijk even je huis uit. Dat helpt mij enorm. Ook is het geloof een enorme steun voor mij. Hij geeft mij kracht in moeilijke tijd, God helpt in nood!”

Tegen haar depressie slikt ze medicatie, iets wat tegen haar principes ingaat. Ze legt uit dat ze de keuze heel bewust heeft gemaakt om toch te kiezen voor deze medicatie. Haar huisarts raadde haar aan om te starten met de pil om door middel van hormonen haar depressie onder controle te krijgen. Omdat ze op dat moment de wanhoop nabij was en niets anders wist wat zou kunnen helpen is ze ermee begonnen. Ze voelde zich snel beter en besloot te weer te stoppen met de pil. Al gauw merkte ze dat de depressieve klachten weer terugkwamen en daarom besloot ze terug te gaan naar het slikken van de pil. “Het zijn keuzes die je moet maken” zegt ze. “In dit geval is het voor mij erg duidelijk dat ik deze medicatie nodig heb. Met vaccinaties is dat niet zo, je stuurt iemand die ziek is naar de medicijnman, niet iemand die gezond is.”

“Je stuurt iemand die ziek is naar de medicijnman, niet iemand die gezond is.”

“Als kind ben ik niet gevaccineerd en mijn man is als kind ook niet gevaccineerd, waardoor het voor ons een logische stap was om onze kinderen ook niet te laten vaccineren. We hebben ons er wel in verdiept voordat we deze keuze maakten, het idee van enten vonden we eng. Je hoort vaak dat mensen juist van de enting ziek worden.”


Dat Jolanda zichzelf en haar kinderen niet heeft laten vaccineren heeft niks te maken met de Bijbel. “Er staat nergens dat het niet mag, ook mogen we ons gewoon laten enten van de dominee. Toch maken wij bewust de keuze om dat niet te doen, het is voor ons meer een gevoel. Wij geloven dat God daar de hand in heeft. Door de zonde is er ziekte in de wereld gekomen, het heeft geen zin om dat tegen te houden. Als we ziek worden dan zal het zo moeten zijn.”

Ze is best tevreden met de regels omtrent vaccineren in Nederland. “Ik vind het goed dat we in Nederland de vrijheid hebben om te vaccineren of juist niet. Het is belangrijk dat je je eigen keuze in mag maken. Mensen die niet geloven hebben niet die zekerheid van het geloof, dat God zal helpen. Als je de Heere nog niet kent ben je misschien banger om te sterven. Je hebt niet de wetenschap dat je bij God mag wonen. Ik ben ook helemaal niet bang om het coronavirus te krijgen, maar natuurlijk houd ik me wel netjes aan alle regels van het RIVM. Ik steek ook niet de straat over zonder te kijken! Maar ik geloof dat God mij hier doorheen zal helpen daarom heb ik geen angst.”

Haar kinderen (18,17, 14 en 8 jaar oud) mogen pas als ze volwassen zijn zelf beslissen of ze gevaccineerd willen worden. “We zijn altijd erg open geweest over dit onderwerp, ze kunnen met al hun vragen bij ons terecht, zo heeft onze oudste dochter zich laten enten voordat ze ging studeren. Ik vind het helemaal prima en juist heel fijn dat ze de keuze zelf en bewust maakt.”

Haar ouders lieten haar ook vrij in haar eigen beslissingen m.b.t. vaccineren. “Ze waren altijd open en eerlijk en maakten het onderwerp bespreekbaar.”

De andere drie kinderen van Jolanda zijn nog niet bewust bezig geweest met de vraag of ze zich willen laten vaccineren of niet.

“Onze kinderen zijn zonder vaccinaties vrijwel nooit ziek geweest, één van onze dochters had de bof en de mazelen, maar verder geen kinderziektes. Als een arts mij een enting zou aanraden zou ik het in overweging nemen maar de kans is klein dat ik het echt zou doen.”

“Ik denk dat er genoeg aandacht voor vaccinaties in de politiek is, ik ben er niet zoveel mee bezig. Ik lees er ook niet zoveel over. Ik leg een ander niets op, iedereen zou zijn eigen gedachtegoed moeten kunnen uitvoeren! Ik weet ook het juiste niet, het is het gevoel wat mij leidt. Ik geloof hierin, dus ik doe dit niet. Iedereen interpreteert het geloof anders, sommige mensen geloven dat het juist een middel is wat God aan de mens heeft gegeven.

Ik wil graag ieder zijn of haar keuze respecteren, uiteindelijk doen we allemaal wat ons het beste lijkt.” Jolanda vindt het erg jammer dat anderen, zonder dat ze de situatie kennen, oordelen over mensen die zich niet laten vaccineren. Wel zegt ze dat ze het in haar omgeving nooit tegenkomt.

“Ik wil graag ieder zijn of haar keuze respecteren, uiteindelijk doen we allemaal wat ons het beste lijkt.”

Sinds het coronavirus ook Nederland is binnengedrongen komen anti-vaxxers weer steeds vaker in het nieuws. Er wordt natuurlijk gesproken over de toekomst, waarin verwacht wordt dat er een vaccin komt tegen dit virus. Een belangrijk onderdeel van deze kwestie is de vraag of dit vaccin ook een verplicht vaccin zal zijn voor iedereen. Sommige anti-vaxxers hebben al aangegeven zich niet te willen laten vaccineren tegen het coronavirus. Jolanda vertelde dat ze het corona vaccin ingewikkeld vindt. Als het verplicht wordt zal ze zich gewoon netjes laten enten, maar zolang dat niet zo is wil ze er ook zeker niet aan beginnen.

61 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Комментарии


bottom of page