top of page
  • Foto van schrijverantivaxxerss

Portret: 'Vaccineren voor het coronavirus alleen na meer tests en onderzoek’

Bijgewerkt op: 17 jun. 2020

Door het coronavirus is er een hele nieuwe groep anti-vaxxers ontstaan. Een groep waarvoor inenten voor gewone vaccins normaal is, maar het coronavaccin vertrouwen zij niet helemaal. Mensen zoals de veertiger Mark. Hij is hoogopgeleid aan de universiteit en werkt als IT-manager bij een groot bedrijf. In zijn privéleven houdt de IT-manager van uitgaan en golfen. Mark is vader van twee tienerdochters die hij zonder te twijfelen het hele vaccinatieprogramma heeft laten doorlopen. Het was voor de hoogopgeleide veertiger niet meer dan logisch dat je je kinderen de kans op deze ziektes niet aan doet. Mark vindt mensen niet die vaccineren dan ook niet erg slim. Maar het corona vaccin is een heel ander verhaal volgens hem.

Door: Rosanne Wormgoor en Alinda Kok

Waarom bent u tegen het corona vaccin?

“Bij het corona vaccin moet iedereen voor zichzelf een afweging maken. Het is een vaccin waarbij niet de tijd is genomen om het uitgebreid te testen. Ze doen niet alle tests die ze normaal zouden doen voor ze een medicijn of vaccin op de markt brengen. Daar zitten risico’s aan vast. Bij het vaccin voor de Mexicaanse griep is er hetzelfde gebeurd. Dit was ook een erg besmettelijke ziekte. Daar stonden daarna artikelen over in de krant over jongeren die last kregen van slaapziektes als gevolg van het vaccin. Na het daaropvolgende onderzoek was het vaccin niet 100% zeker de oorzaak. Maar het waren wel echt grote verhalen. Later kwam in het nieuws dat ze andere bestanddelen hadden gebruikt in het vaccin die ook gewoon goed zouden moeten zijn, maar toch anders uitpakten.

Zo zie je maar dat zelfs al denk je dat iets goed is, het nog gevolgen kan hebben. En het corona vaccin zal ook uit andere bestanddelen bestaan, want als we deze bestanddelen al zouden hebben, zouden we ook dit vaccin al hebben en ontwikkeling dus niet nodig zijn. Dus de lastige afweging is dat je ziek van corona kan worden maar ook van het vaccin tegen corona. Voor mensen met bijvoorbeeld hartproblemen of een hoge leeftijd begrijp ik dat het risico van het vaccin dan kleiner kan zijn dan de risico van de ziekte. Voor mijzelf denk ik dat ik toch niet zo snel erg ziek van corona ga worden. Dus maak ik de keuze om me zeker niet gelijk te laten inenten met een vaccin wat zijn werking nog niet heeft bewezen.”

Bent u nu meer aan het twijfelen gebracht over vaccinaties?

“Nee eigenlijk totaal niet. De standaard vaccins die wij in Nederland hebben die worden al zolang gebruikt dat ik geloof dat die wel veilig zijn. Er is zoveel data verzameld in meerdere landen en ze zijn zo uitgebreid getest dat ik er wel in geloof. Als een ziekte zo gevaarlijk is dat het maken van het vaccin nodig is en het is zo uitgebreid getest en veilig verklaard, dan zie ik geen reden om het niet te nemen. Er zijn wel mijn vaccins waar ik twijfels over gehad heb. Mexicaanse griep was dus nummer een. De tweede waar ik over twijfel voor mezelf is de griepprik. Ik geloof per definitie dat medicijnen niet goed voor je zijn. Ons lichaam is niet gemaakt om zulke chemische troep in te stoppen. Ik neem het liefst zo weinig mogelijk medicijnen. Als ik hoofdpijn heb dan gebruik ik geen paracetamol. Alleen als het hoognodig is, slik ik medicijnen. Ik heb nooit de griep en wordt ook nooit ziek in de winter. Ik neem liever het risico op de griep. Want een beetje griep voor mij is niet erg. Misschien als ik ouder ben dat ik daar anders over denk.”

Zo u ooit in een anti-vaxxers groep gaan?

“Ik zou best in een groep willen zitten met mensen die dingen bespreken over vaccinaties op basis van goed wetenschappelijk onderzoek. Maar ik heb geen behoefte aan een ongefundeerde meningen waar geen onderzoek naar gedaan is. Dus zo een anti-vaxxer groep waar in iedereen maar wat roept? Nee zeker niet. ”

Heeft u stereotypes of vooroordelen over anti-vaxxers?

Stereotypes die ik over anti-vaxxers heb dat zijn er twee. De eerste, veel anti-vaxxers doen dat volgens mij vanuit geloofsovertuigingen. Ze zijn streng religieus en geloven dat vaccinaties ingaan tegen de wil van God. Als God wil dat je pokken of mazelen krijgt, dan is dat zo. Daar moet je je niet tegen verzetten. De tweede is dat veel anti-vaxxers in complottheorieën geloven en dat er van alles mis is met vaccins. Bijvoorbeeld dat je er autisme of andere ziektes van kan krijgen. Als je de data van bijvoorbeeld het Amerikaanse CDC leest is dat gewoon niet waar, maar toch geloven mensen in dat soort complottheorieën. Mijn vooroordeel is dat het toch vaak wat lager opgeleide en simpele mensen zijn die in dit soort theorieën geloven. ”

Wanneer zou het vaccin wel volstaan volgens u?

“Het liefst moet het alle normale testen hebben doorstaan. Dat is het eerste, het moet met het normale schema getest zijn. En het liefst zou ik daarna nog één of twee jaar afwachten. Ik hoef niet zo nodig vooraan in de rij te staan. Ik wacht wel even zodat ik zeker weet dat het geen negatieve gevolgen heeft, al is dit een jaar of twee.”

Uw jongste is nog minderjarig, valt zij onder uw verantwoording of mag zij zelf de keuze maken?

“Ja, zij mag zelf de keuze maken. Tegen de tijd dat het vaccin uitkomt is zij hoogstwaarschijnlijk 18. Maar als ik nog wel een minderjarig kind had zou ik me sowieso heel goed inlezen. Mocht echt blijken hoe veilig het was zou ik het misschien overwegen, maar het risico van corona voor een kind is nog kleiner dan het risico is voor mij. Het aantal kinderen dat op de IC heeft gelegen is heel laag en ook het aantal besmettingen onder kinderen is redelijk laag. Als ik het mezelf niet zou geven zou ik het mijn kind zeker niet geven.”

*Mark wil liever anoniem blijven. Zijn voornaam en de andere feiten uit zijn leven zijn niet aangepast en berust voor 100% op de waarheid.




29 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page